Лекція Д. Бурцева «Від України до Тайваню: життя на геополітичних перехрестях. Чому можна навчитись?»
26 травня 2025 року молодший науковий співробітник відділу сучасного Сходу Інституту сходознавства ім. А. Ю. Кримського НАН України, Дмитро Бурцев, прочитав лекцію в Інституті міжнародних відносин та стратегічних досліджень Університету Тамканґ (м. Новий Тайбей, Тайвань) на тему «Від України до Тайваню: життя на геополітичних перехрестях. Чому можна навчитись?».
У межах візиту до Університету Тамканґ також відбулася зустріч із директором Інституту міжнародних відносин та стратегічних досліджень професором Лі Дачжуном. Під час розмови сторони обговорили актуальні виклики та ризики у сфері міжнародної безпеки в контексті трансформації сучасної системи міжнародних відносин.
У своїй лекції Дмитро Бурцев здійснив порівняльний аналіз України та Тайваню крізь призму п’яти класичних геополітичних концепцій (Г. Макіндера, А. Махана, Н. Спайкмана, Ф. Ратцеля, С. Гантінгтона) та синтезу З. Бжезінського. Особливу увагу було приділено п’яти аналітичним вимірам: стратегічному розташуванню, зовнішнім гарантіям безпеки, внутрішньополітичному розвитку, методам гібридного впливу та формам протидії, а також впливу воєн на глобальні ланцюги постачання на прикладі України та можливого конфлікту у Тайванській протоці.
Протягом лекції доповіді було проаналізовано ключові документи, зокрема Будапештський меморандум 1994 року, що регламентує гарантії безпеки для України, та зіставлено його із Законом США про відносини з Тайванем (1979) і «Шістьма запевненнями» уряду США для Тайваню.
Також було розглянуто еволюцію стратегії Російської Федерації щодо України, зокрема в періоди політичної нестабільності 2004–2005 та 2013–2014 років, а також особливості реалізації концепції гібридної війни напередодні повномасштабного вторгнення 2022 року. Ці події були проаналізовані у порівнянні з практиками так званої «сірої зони» (grey-zone warfare).
Окрему увагу було приділено сучасному стану відносин України та Тайваню зі Сполученими Штатами Америки, зокрема в контексті зовнішньої політики адміністрації Дональда Трампа.
Після завершення лекції відбулася дискусія зі студентами, в межах якої доповідач надав відповіді на поставлені запитання.